Startlog

Een log over van alles

Starten met online ondernemen
Online Marketing promotie

Starten met online ondernemen? Wij geven je enkele tips

Ondernemen is topsport! Veel ondernemers zijn getraind om niet op te geven, ook niet als het tegenzit, maar weet waar je aan begint. Ze zeggen niet voor niets: ‘zint eer ge begint’. Stel voor jezelf duidelijke doelen, houd je focus en weet wanneer je moet pieken. Er zijn hoogte- en dieptepunten, de ene keer win je en de andere keer verlies je. Wil je behoren tot de top? Dan zal je heel wat hindernissen moeten nemen. Doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en hard willen werken, zijn eigenschappen die je als ondernemer moet hebben. Ben jij 100% gemotiveerd om het beste uit jezelf en je bedrijf te halen? Start dan met online ondernemen!

Online ondernemen is een aparte tak van sport waar jij veel uit kunt halen. Uitslapen, tussendoor een uurtje sporten en om 17:00 uur thuis zijn, dat zit er niet in. Oké, je kunt bij wijze van spreken wel thuis in je trainingspak achter je computer zitten, maar het is kei hard werken. Online ondernemen wordt toegankelijker omdat we steeds meer tools tot onze beschikking hebben, waardoor we steeds meer mensen kunnen bereiken. Wij geven je een aantal tips voor het online ondernemerschap.

Meer omzet behalen

Als ondernemer zal meer omzet behalen je waarschijnlijk het meeste aanspreken.  Stel dat je op dit moment alleen offline adverteert voor je dienst of product, dan is online ondernemen een goede aanvulling om je omzet te vergroten. Je wilt je bereik vergroten, maar wat heb je hiervoor nodig? Een website waarop je jouw diensten of producten uitlicht, is hierbij een must. Op je website worden je diensten benoemd en bezoekers kunnen er eenvoudig contact met je opnemen. Mensen zoeken in Google op je bedrijfsnaam, komen uit op jouw website, zien wat je aanbiedt en hoe ze contact op kunnen nemen.

Is jouw bedrijf al actief op social media? Dan kun je daar berichten posten met een verwijzing naar je website. Op die manier trek je meer verkeer naar de website, wat uiteindelijk kan resulteren tot meer leads of aankopen.

Mobiel werken

Altijd en overal je werk kunnen doen en niet meer afhankelijk zijn van een vaste locatie: dat is mobiel werken. Mobiel werken is anno 2019 zeer opkomend door het werken met technische hulpmiddelen zoals onze smartphone, tablet, laptop en Wi-Fi. Met Wi-Fi kun jij op je flexwerkplek bestanden delen en e-mailen, maar je kunt ook videoconferences bijwonen. Je hoeft niet stipt om 08:00 op kantoor te beginnen, maar je plant gewoon een video-call in vanuit je huiskamer of om 10:00 vanaf een flexwerkplek, net wat jou uitkomt. Door gebruik te maken van deze online mogelijkheden kun je makkelijk kennis en informatie delen en uitwisselen.

netwerken mobiel

Maak optimaal gebruik van social media

We kunnen er niet meer om heen, social media is overal! LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en Snapchat. Dit zijn enkele social media kanalen die worden ingezet in de online marketing strategie. Ieder social media kanaal richt zich op een andere doelgroep. Het is dus belangrijk dat jij weet wie jouw doelgroep is. Heb je een jonge doelgroep? Dan is Instagram bijvoorbeeld een zeer aantrekkelijk kanaal om mee te nemen in je online marketing strategie.

Zorg ervoor dat je genoemd wordt in de media, zorg voor een flinke achterban, schrijf blogs en laat je expertise zien.  Reageer altijd op de reacties die je op social media krijgt, zowel de negatieve als positieve berichten. Ga het gesprek aan en los een eventueel probleem op. Grote kans dat je een positieve review krijgt als je een probleem binnen een redelijk termijn goed afhandelt.

Online programma’s en nuttige tools

Meer verkopen aan bestaande klanten. Hoe doe je dat? Remarketing is een optie! Zet bestaande klanten aan tot het doen van een nieuwe aankoop op je website, oftewel herhalingsaankopen. Remarketing kun je inzetten door middel van Facebook Advertising, maar ook via emailmarketing. Stel je hebt een horeca onderneming en je hebt de horeca apparatuur tijdens een bedrijfsevenement verzorgd. Hoe makkelijk is het om na 1 jaar een mail te sturen met:

‘Vorig jaar hebben we de horeca apparatuur verzorgd tijdens uw bedrijfsfeest. Net als vorig jaar is het mogelijk dat we de benodigdheden op locatie afleveren en ophalen. Bekijk hier onze nieuwe pakketten: www.horecaeindhoven.nl/pakketten. Hopelijk tot snel!’

Zo benader je bestaande klanten via emailmarketing. Mailchimp is een handige online tool om jouw e-mail campagnes te beheren. Het is ook nog eens gratis tot 2.000 subscribers en 12.000 mails per maand.

Google Analytics is nog zo’n handige tool. Het verkeer wat op je website komt, wordt hier gemeten. Hierdoor krijg je inzicht in je bezoekers en hun acties op de website. Waar komen je bezoekers vandaan, zijn het voornamelijk mannen of vrouwen, wat is het meest gebruikte online kanaal en wat is de gemiddelde leeftijd van de bezoeker? Meten is weten met Google Analytics!

Verzamel mensen om je heen

Samen weet je meer. Zorg ervoor dat je mensen om je heen hebt die je voorzien van input, zodat je nieuwe inzichten krijgt. Inzichten waar je misschien zelf nog niet aan gedacht had. De juiste mensen om je heen creëren, daar kun jij zelf voor zorgen, door een adviseur van een online marketing bureau in te schakelen. Zij kunnen je adviseren over alle online kanalen die jij in kunt zetten om jouw bedrijf te laten groeien. Ben jij er klaar voor om de top te bereiken?

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *