Startlog

Een log over van alles

tips personal trainers
Gezondheid

De belangrijkste lessen en tips van ervaren personal trainers

Anno 2020 maken steeds meer fanatieke sporters de overstap naar het worden van een personal trainer. Blijkbaar zien deze personen een baan als personal trainer wel zitten. Het nadeel van het werken als personal trainer is dat dit pas sinds enkele jaren op grote schaal gebeurt.

Voorheen waren er ook personal trainers, echter is het aantal sinds de laatste jaren explosief gegroeid. Maar juist vanwege het feit dat er voornamelijk “groentjes” rondlopen binnen de wereld van personal training is het moeilijk om goede informatie en ervaringen te vinden. Je wordt dus in feite in het diepe gegooid en moet zelf maar zien hoe je op de juiste manier persoonlijke begeleiding gaat bieden aan je cliënten. Dit kan natuurlijk erg lastig zijn en daarom zou het fijn zijn om ergens belangrijke informatie en ervaringen van andere personal trainers te kunnen lezen.

Daarom geven wij in dit artikel de belangrijkste lessen en tips zoals deze zijn opgesteld door enkele van Nederlands meest ervaren personal trainers.

Het traject tot personal trainer kort benoemd

Alvorens we aan de slag gaan met de belangrijkste lessen en tips van ervaren personal trainers is het voor het algemene begrip fijn en handig om een goed overzicht te hebben van het gehele traject tot een succesvol personal trainer.

Allereerst is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen of jij wel écht geschikt bent voor een baan als personal trainer of sportcoach. Stel jezelf vragen zoals of je het leuk vindt om met andere te werken, of je het leuk vindt om mensen te begeleiden en of jij wel een echte passie hebt voor de fitnessbranche. Het begeleiden van mensen bij hun doelen kan namelijk in veel verschillende werkgebieden. Een goede tip om hierachter te komen is door een vriend of vriendin voor een korte periode te begeleiden. Begeleid hem of haar een maand of twee en bedenkt dan voor jezelf of jij dit echt leuk vond en het misschien wel vaker wilt doen?

Indien jij voor jezelf besloten hebt dat een baan als personal trainer echt bij je past is de volgende stap het kiezen van een geschikte pt opleiding. Een diploma binnen de fitnessbranche is niet persé nodig aangezien het voornamelijk draait om geleverde prestaties. Dat wil zeggen dat indien jij in staat bent jezelf te coachen in een sporttraject je dit bij een ander persoon hoogstwaarschijnlijk ook kunt. Indien je wel voor een diploma wilt gaan kijk dan altijd goed of deze erkend is door NL-actief, EREPS en de NASM. Het in het bezit hebben van deze certificeringen is binnen de personal trainer wereld erg belangrijk en bovenal onderscheidend!

Na het behalen van je diploma tot personal trainer gaat het echte werk van start. Voor het opzetten van een eigen bedrijf als PT is het noodzakelijk om jezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Schrijf jezelf in als eenmanszaak personal trainer en je bent, belastingtechnisch, helemaal klaar om te starten met je werkzaamheden als personal trainer. Nu rest alleen nog het promoten van jezelf.

Mensen moeten namelijk wel weten dat jij actief bent als personal trainer, zonder deze bekendheid zal het erg moeilijk worden om klanten aan te trekken.

De belangrijkste lessen en tips

Nu we hierboven het traject tot personal trainer voor de overzichtelijkheid kort besproken hebben zullen we verdergaan met de kern van dit artikel, namelijk de belangrijkste lessen en tips van ervaren personal trainers.

  1. Behaal certificaten die andere personal trainers niet in bezit hebben

Binnen een branche waar de activiteiten en personen die er werkzaam zijn vaak weinig onderscheid hebben is het erg belangrijk om op te vallen. Want waarom zou iemand nu voor jou kiezen als een andere personal trainer vrijwel hetzelfde doet en kan? Zorg er daarom voor dat je goed kijkt aan welke activiteit behoefte is en of hier veel mensen in gespecialiseerd zijn.

Indien dit niet het geval is biedt het een goede mogelijkheid om in dit vacuüm te springen.

  1. Vraag een hoger tarief dan andere personal trainers

Net zoals bij producten het geval is bepaald de prijs ook bij het aanbieden van een dienst de positionering. Een winterjas met een hoge prijs wordt juist door die hoge prijs gezien als luxe en kwalitatief goed. Hetzelfde principe kan ook worden toegepast op een dienst.

Indien jij als personal trainer een hoger tarief vraagt dan iemand anders dan zal jouw aangeboden dienst ook beter zijn. Natuurlijk zal dit vervolgens ook moeten blijken uit de resultaten, maar dat is iets om je op een later tijdstip zorgen over te maken.

Naast de positionering zorgt een hoger tarief ook voor het aantrekken van serieuze klanten. Iemand die namelijk bereid is om veel uit te geven aan een bepaalde zaak neemt deze over het algemeen ook een stuk serieuzer.

Vraag een hoger tarief dan andere personal trainers

  1. Zoek en vindt media, zowel lokaal en regionaal, om je boodschap uit te dragen

De belangrijkste manier om te zorgen voor aanwas van klanten is door het uitdragen van je boodschap. Indien jij met deze boodschap veel mensen kunt bereiken is de kans groter dat tussen deze groep een potentiele nieuwe klant zit. Zorg er dus voor dat je jezelf in de kijker speelt doormiddel van lokale en regionale media. Dit kunnen bijvoorbeeld kleine krantjes zijn maar bijvoorbeeld ook bedrijfsgidsen en websites over de fitnessbranche. Des te vaker jouw naam wordt gezien door de consument des te hoger de kans is op het binnenhalen van een klant.

  1. Ga regelmatig in gesprek met je cliënt en vraag door

Het is voor iemand die gebruik maakt van personal training vaak belangrijk om begeleiding te krijgen.

Hiernaast is het ook noodzakelijk dat deze klant zich gehoord voelt en voelt dat hij of zij serieus wordt genomen. Ga daarom regelmatig met je cliënt in gesprek en vraag aan deze persoon wat zijn of haar gevoel is omtrent de personal training. Alleen door hier actief over te communiceren zal er het beste resultaat worden bereikt op het gebied van begeleiding.

  1. Kies voor een duidelijke niche binnen de markt

Aangezien de activiteiten en doelen binnen de fitnessbranche sterk uiteenlopen is het belangrijk om je te focussen op een duidelijke niche ofwel een specifieke groep.

Er zijn binnen de fitnessbranche namelijk tal van doelen die per persoon verschillen. De één wil bijvoorbeeld die laatste kilootjes kwijt, de ander wil een betere conditie en weer iemand anders is bezig met het bouwen van die sixpack voor op het strand aankomende zomer.

Zorg er daarom voor dat je jezelf focust op een specifieke groep en pas de boodschap die je uitdraagt hierop aan. Het is namelijk onmogelijk om je bezig te houden met alle verschillende doelen.

  1. Gebruik ‘before’ en ‘after’ foto’s en deel deze met je doelgroep

Misschien wel de meest simpele maar zeer belangrijke manier om je behaalde resultaten te laten zien is het delen van ‘before’ en ‘after’ foto’s. Op deze manier kan je de klant met zijn of haar eigen ogen laten zien wat voor resultaten mensen onder jouw begeleiding behalen. Indien mogelijke klanten zelf kunnen zien dat jij voor goede resultaten zorgt dan zullen zij vanzelf geprikkeld worden om contact met jou op te nemen.

Wij hopen dat jij na het lezen van dit artikel een stuk meer te weten bent gekomen over belangrijke zaken rondom personal training. En hiernaast in staat bent voordeel te halen uit de hierboven gedeelde belangrijke tips en lessen van ervaren personal trainers.

 

 

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *