Startlog

Een log over van alles

Zakelijk

Een bericht voor narrowcasting maken? Check deze tips

Een bericht voor narrowcasting maken? Check deze tips

Narrowcasting schiet zijn doel voorbij als je lukraak berichten publiceert zonder dat je er eerst goed over nadenkt. In dit artikel geven we je daarom een aantal belangrijke tips voor het maken van berichten die je via een narrowcasting systeem verspreid.

Bepaal het doel van je bericht

Bedenk altijd wat je met een bericht wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld collega’s informeren over feiten, zoals de voortgang voor behalen van doelstellingen? Of wil je juist de interactie uitlokken en bijvoorbeeld input vragen voor nieuwe producten die je kunt gaan ontwikkelen? Als je het doel van je bericht voor ogen hebt wordt het een stuk makkelijker om de insteek van je bericht te bepalen.

Bepaal de doelgroep van je bericht

Het mooie van narrowcasting is dat je kunt bepalen wie het bericht krijgt te zien. Zo is een bericht over de voortgang van het behalen van de verkoopdoelstellingen niet echt relevant voor magazijnmedewerkers. Sta dus even stil bij de doelgroep voor wie je het bericht maakt.

Houd rekening met het kennisniveau van de ontvanger

Voordat je een bericht gaat opstellen, is het van belang om even stil te staan bij het kennisniveau van de ontvanger. Op die manier voorkom je dat je informatie in je bericht zet waar je doelgroep al van op de hoogte is. Dat is zonde van hun tijd en het maakt de kans kleiner dat ze je bericht gaan lezen, omdat ze iets hebben van ‘dat weet ik toch al’.

Wat kan een prikkel zijn voor de ontvanger om het bericht te gaan lezen?

Met name de titel en de inleiding van een bericht zijn belangrijk om de interesse van de ontvanger te wekken. Ga daarom na wat voor prikkels je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je ontvanger het bericht ook daadwerkelijk wil gaan lezen.

Stel dat bijvoorbeeld winkelmedewerkers een nieuw product moeten gaan verkopen. In dat geval kun je een bericht schrijven met de titel: Nieuw [productnaam], zo verkoop je het eenvoudiger.

Hoe kan je de aandacht naar een bericht toetrekken?

Voordat de ontvanger je bericht überhaupt gaat lezen, moet je ervoor zorgen dat je de aandacht trekt. Een bericht dat alleen uit tekst bestaat trekt doorgaans niet snel de aandacht. Kies daarom voor een afbeelding of een foto die direct de aandacht trekt. 

Wat ook goed werkt is dat je het kijkgedrag van de ontvanger stuurt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een foto te gebruiken van iemand die een bepaalde richting op wijst, in dit geval jouw tekstbericht.

Hoe ga je het bericht delen?

Een belangrijk onderdeel bij narrowcasting is om te bepalen via welke kanalen je het bericht gaat delen. Als je bijvoorbeeld productiemedewerkers wil bereiken, is het relevant om narrowcasting schermen in het magazijn of in de kantine te gebruiken om je bericht te delen. Maar medewerkers van de buitendienst zien dat soort berichten waarschijnlijk niet en die kun je dan weer beter bereiken via een mobiele app.

Wat is jouw tip?

Heb je zelf nog een andere goede tip voor het maken van berichten voor narrowcasting? Stuur ons even een berichtje en we plaatsen jouw tip er graag bij. Alvast bedankt!

 

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *