Startlog

Een log over van alles

Begrippen uit het bedrijfsleven die je nog niet kent
Zakelijk

Begrippen uit het bedrijfsleven die je nog niet kent

Het bedrijfsleven is een bijzondere plek. Een groot deel van de Nederlandse bevolking werkt in het bedrijfsleven, maar toch zijn er in iedere branche en bij iedere werkgever weer bijzonderheden waar je misschien nog nooit van had gehoord. Ben je nieuwsgierig naar welke begrippen dit dan allemaal wel niet zijn? In deze blog zijn er een aantal voor je op een rijtje gezet zodat je hier een beter idee van krijgt! Lees dus gauw door en ontdek ze allemaal

Merkregistratie

Wanneer een nieuw bedrijf wordt opgezet, of een bedrijf een nieuw merk lanceert, dan wordt hier een naam bij bedacht. Vaak gaat dit ook gepaard met beeld dat die merknaam herkenbaar maakt. Denk bijvoorbeeld aan de gele M van McDonalds. Voor hen zou het onhandig zijn wanneer anderen dezelfde naam konden gebruiken. Dit wordt dan ook beschermd met een merkregistratie. Verschillende partijen bieden deze dienstverlening aan. Verder lezen kun je bij https://www.bouma.nl/merkregistratie/!

Een integriteitsonderzoek

Met name bij overheidsinstanties of organisaties die met publieke gelden werken kan het voorkomen dat er een integriteitsonderzoek wordt uitgevoerd. Zo’n onderzoek draait in de meeste gevallen om het nagaan van wat er allemaal precies gebeurd is. De situatie die hier aanleiding voor geeft verschilt nogal. Denk aan bijvoorbeeld een vermoeden van fraude of machtsmisbruik.

Poortwachter

Dit begrip klinkt vrij ouderwets, maar toch is het ook op de dag van vandaag nog relevant. Een poortwachter is iemand die bepaalt of men al dan niet toegang kan krijgen tot iets. Meestal wordt hiermee gedoeld op een persoon, bedrijf of instantie die als functie heeft om poortwachter te zijn. Personen moeten zich dan tot deze poortwachter wenden voordat zij toegang kunnen krijgen tot een markt of voorziening, bijvoorbeeld.

Onder embargo

Wanneer wordt aangegeven dat iets onder embargo is, betekent dit dat de informatie pas na een bepaalde datum of een specifieke gebeurtenis naar buiten mag worden gebracht. Een goed voorbeeld hiervan is de journalistiek. Een bedrijf kan bijvoorbeeld het nieuws van hun fusie met een journalist delen onder embargo. De journalist brengt de informatie dan pas naar buiten op het moment dat het bedrijf heeft aangegeven, maar krijgt in ruil daarvoor wel de primeur. Zo ontstaat er een win-win situatie en blijft de informatie beschermd zolang dat nodig is.

Een beetje wijzer

Nu ken je weer een aantal nieuwe begrippen uit het bedrijfsleven. Er zijn er uiteraard nog veel meer, maar deze kende je vast nog niet.

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *